Med 30.000 skoleelever bliver det såkaldte Masseeksperiment det hidtil største undersøgelse af skolernes indeklima og sammenhængen mellem indeklimaet og elevernes trivsel og koncentrationsevne.
Masseeksperiments resultat kommer i høj grad til at bygge på eleverne. Det er nemlig dem, som skal medvirke til at indsamle data. Det ved hjælp af måleudstyr leveret af Astra, det nationale naturfagscenter.
Eksperimentet er blevet i et samarbejde mellem netop Astra, forskere på DTU og med støtte fra foreningen Realdania.
Ved hjælp af måleudstyret skal eleverne måler på seks indeklimaparametre i klasselokalet over to dage med en uges mellemrum.
Den ene dag gør eleverne, som de plejer i frikvarteret, den anden dag lufter eleverne ud i pausen og forlader klasseværelset imens. Samtidig gennemgår eleverne begge dage en anonym måling af deres trivsel og en test for koncentrationsevne.
Vi har meget store forventninger til undersøgelsen, der for første gang giver os data i kæmpestor skala på tværs af skolerne. Nu opskalerer vi, laver en helhedsundersøgelse og får mere konsistent dokumentation i modsætning til de mindre undersøgelser, der hidtil er lavet. Det er pokkers vigtigt, for vi ved, at et dårligt indeklima kan medføre hovedpine og uoplagthed og påvirke elevernes trivsel, læring og præstationsevne, siger professor ved DTU, Jørn Toftum.
Det er ikke første gang, at man har gennemført et masseeksperiment om indeklimaet. Det blev også gjort i 2009 og 2014. Da det er samme udstyr, der skal anvendes denne gang som i de to forrige, kan tallene sammenlignes.
De første to masseeksperimenter viste et ganske nedslående resultatet. Der var stort set ingen forbedringer sket fra 2009 til 2014, og man kunne konkludere, at over halvdelen af danske klasselokaler har en CO2-koncentration over det acceptable niveau.
Masseeksperimentet gennemføres her i november, og resultaterne forventes være klar i februar.
Kilde: DTU