Virksomheder er lovmæssigt forpligtet til at vurdere kemiske produkter og arbejdsprocesser, der er potentielt farlige for medarbejderne. Det gøres med en kemisk risikovurdering. Det er op til hver enkelt virksomhed, hvordan I vil udføre kemiske risikovurderinger. Men i dette indlæg giver vi dig 7 steps, du med fordel kan følge, når du skal i gang med arbejdet.
Step 1: Udarbejd en kemikaliepolitik
- For små lavrisikovirksomheder kan kemikaliepolitikken integreres i den overordnede sundheds- og sikkerhedspolitik eller arbejdsmiljøpolitik. For mere komplekse virksomheder kan det være nødvendigt med en separat kemikaliepolitik.
- Politikken bør dække farlige stoffer, som er biprodukter fra andre processer samt indkøbte kemikalier.
- Politikken bør også klart definere roller og ansvar for kemikaliestyring og kemisk instruktion.
- Når først kemikaliepolitikken er udarbejdet, kan den opgave tjekkes af på listen. Husk dog at genbesøge den i ny og næ, eller opdater den, hvis der sker væsentlige forandringer i virksomheden.
Step 2: Opret en lageroversigt
- Ved at oprette en central og tilgængelig lageroversigt kan I skabe bedre overblik og sikre bedre kontrol med indkøb af produkter.
- Ansvaret for at tilføje varer til lageret bør ligge hos hver enkelt afdeling. Mange steder ligger det hos arbejdsmiljørepræsentanten, eller hos dem, der lige står og mangler et produkt. Det betyder, at der ofte er mange af den samme type produkt, hvilket kan undgås med tydelige ansvarsområder/roller.
- I kan med fordel bruge softwaredrevne skabeloner for at opdage huller i jeres information og oversigter.
Step 3: Indsaml sikkerhedsdatablade
- I skal sikre, at der findes opdaterede sikkerhedsdatablade (SDS’er) for hvert produkt på lageret.
- Implementer en proces for regelmæssig opdatering fra leverandører.
- Følg med i nye regler og opdateringer om skadelige stoffer, så I altid har de rette sikkerhedsforanstaltninger på plads.
- Læs mere om sikkerhedsdatablade her >
Step 4: Gennemfør risikovurderinger og træf beslutninger om foranstaltninger
- Gennemgå sikkerhedsdatabladet og brug det til at identificere eksponeringsveje og virkninger for hvert stof. Dette kan bruges som led i den kemiske risikovurdering, men kan ikke stå alene. Et enkelt stof/kemikalie, der anvendes til to forskellige opgaver, kan have brug for to forskellige kemiske risikovurderinger.
- Brug en risikomatrix til at prioritere og identificere farer.
- Træf beslutninger om, hvilke kontrolforanstaltninger, I vil gøre brug af – eliminering, substitution, tekniske kontrolforanstaltninger, administrative kontrolforanstaltninger og/eller personlige værnemidler.
- Dokumentér beslutninger om risiko- og kontrolforanstaltninger.
- Se en skabelon til kemisk risikovurdering her >
Step 5: Implementér kontrolforanstaltningerne
- Implementér de kontrolforanstaltninger, der har størst effekt.
- Indfør tilstrækkelig instruktion og brugsanvisninger for udstyrsbrug og personlige værnemidler.
- Informér også om afhjælpende foranstaltninger, hvis f.eks. en medarbejder får et farligt stof på huden. Hvordan skal vi så reagere?
- Gør informationen let tilgængelig for medarbejdere.
Step 6: Genbesøg og opdatér de kemiske risikovurderinger
- Sørg for at foretage en regelmæssig gennemgang af jeres kemiske risikovurderinger – særligt ved interne eller eksterne ændringer.
- Den kemiske risikovurdering skal opdateres minimum hvert tredje år.
- I kan med fordel bruge et digitalt system til jeres kemiske risikovurdering. Her kan I nemt opdatere og justere, og I kan få gode muligheder for rapportering og overvågning.
- Læs mere om Chemical Manager, et digitalt system til kemisk risikovurdering og arbejdsmiljø >
Step 7: Genbesøg processen
- Mens step 6 handler om at genbesøge den enkelte risikovurdering, handler step 7 om at genoverveje hele processen.
- Skab kontinuerlige forbedringer og kig efter optimeringer i det kemiske arbejdsmiljø.