Dieselmotoren er ved for alvor er blive sat uden for døren, og det er faktisk en skam. Motortypen bruger mindre brændstof og har et markant lavere CO2-udslip end benzinvarianten. Baggrunden for de næsten hetz-agtige tilstande skyldes blandt andet udledningen af NOx-gasser. Men det behøver faktisk ikke være et problem. Løsningen hedder Cu-zeolit katalysatorer, der er langt mere effektive ved lave temperaturer end de velkendte V2O5 baserede SCR-systemer.
Der er dog udfordringer. Cu-zeolitter har en lavere stabilitet ved tilstedeværelsen af SO2, og uheldigvis er det specielt den katalytiske effektivitet i lavtemperatur-området, som bliver påvirket negativt.
Her viser test, at man kan nyde godt af, at SCR-katalysatoren kan nå helt op på 550 grader, og ved de temperaturer dekomponerer størstedelen af den de CuS-forbindelser, som er årsag til, at effektiviteten af Cu-zeolitterne falder.
Men hvorfor dog al den snak om dieselmotoren? Den er snart væk, og vi kører alle sammen rundt i elbiler.
Njah, det er nu ikke så sikkert. I 2017 blev der produceret 1,2 millioner elbiler. I 2018 omkring 1,6 millioner styk. Det er dog blot en dråbe i forbrændingsmotorhavet. Til sammenligning blev der således produceret 96 millioner styk i 2017 og lige omkring 100 millioner i 2018, og vi er hastigt på vej mod én milliard biler på verdensplan.