Udfasning af dieselbiler fra byerne kan paradoksalt nok resultere i høje partikelforurening. Den lidt modsatrettede reaktion skyldes en hidtil ukendt mekanisme omkring hastigheden af partikeldannelsen og en faldende tilstedeværelse af NOx.
Når såkaldte VOC’er (flygtige organiske molekyler) bliver nedbrudt, danner molekylerne radikaler i både højre- og venstrehåndet form – fænomenet kendes som kiralitet. Forskere fra Københavns Universitet og Caltech har nu påvist, at at den ene form af disse radikaler kan danne partikler op til 1.000 gange hurtigere end den anden. Mekanismen opstår, når et VOC-molekyle bliver nedbrudt i atmosfæren ved at reagere med sig selv i stedet for med andre molekyler.
Når denne selvreaktion sker, vokser molekylets radikaler sig større og større, fordi de bliver ved med at optage ilt, og til sidst dannes en ultrafin partikel. Det er denne proces, der sker med vidt forskellige hastigheder, alt efter om radikalerne har en højre- eller venstrehåndet form.
Tilstedeværelse af NOx bremser imidlertid denne iltningsproces. Med udfasningen af blandt andet dieselbiler vil man derfor kunne se en forøgelse af partikelforureningen. Nu udleder dieselmotorer meget andet end NOx, blandt andet partikler direkte, så løsninger er ikke at beholde de motorer. I stedet skal man måske til at se på VOC’erne, og erstatte de mest partikeldannende med andre.
Den nye viden om partikeldannelse vil ikke bare kunne bruges i forbindelse med forurening. Også de globale klimamodeller er med stor sandsynlighed påvirket. I dag skelner disse modeller ikke mellem højre- og venstrehåndede radikaler, og det kan betyde, at man enten vil over- eller underestimere, hvor mange partikler, der bliver dannet i atmosfæren. Og partikler er vigtige for klimaet, da de enten kan reflektere eller absorbere sollys. Allerede i dag er spørgsmålet omkring partikler den faktor, der er behæftet med den størst usikkerhed.
Kilde: KU