Faststofbatteriet tiltager nærmest mytisk karakter. Batteriet er, i hvert fald i teorien, både billigere, lettere, mere holdbart, har hurtigere opladningstid og udviser mindre aldring, end de batterier, vi har tilgængelig i dag.
Der har gennem tiden været tæt på utallige historier om, at et nyt faststofbatteri, var lige på trapperne, men de trapper har vist sig altid været noget længere væk end først antaget.
Men battericellen fra amerikanske QuantumScape udvise faktisk fine takter. Det bekræfter Volkswagen-koncernens PowerCo, der har været en fast partner med QuantumScape siden 2012.
Den nye faststofbattericelle har overgået kravene markant i den første test og klaret over 1.000 opladningscyklusser uden problemer. For en elbil med en WLTP-rækkevidde på 500-600 km svarer det til en samlet kilometerstand på over en halv million kilometer. Samtidig var der næsten ingen aldring af battericellen at spore, og den havde fortsat 95 % af sin kapacitet (eller afladningsenergibestandighed) ved afslutningen på testen. Testene, som forløb over flere måneder, blev udført på PowerCos batterilaboratorier i Salzgitter i Tyskland.
I de standardiserede testprocedurer for nyudviklede battericeller anses robusthed som det vigtigste kriterie. Branchens standardmålsætninger for denne udviklingsfase er 700 opladningscyklusser og et kapacitetstab på maks. 20 %.
Den testede faststofbattericelle består af 24 lag og svarer derfor allerede til den battericelle, der er planlagt til serieproduktion. Næste skridt i retningen af serieproduktion er nu at perfektionere og skalere produktionsprocessen.
Skal man pege på en af ulemperne ved den nye celle, er det tilstedeværelsen af litium. QuantumScapes er en anodefri faststof-litium-metal-battericelle.
Og trods det har vist fine resultater, vil der gå noget tid, før elbiler kan rulle ud på vejene med sådanne celler mellem hjulene.
Kilde: VW