Dækfabrikanten Bridgestone har lanceret et nyt dæk, DriveGuard, der ved hjælp af en nanobaseret gummiblanding, Nano Pro-Tech, reducerer intern friktion mellem kulstofmolekylerne og mindsker varmeopbygning i dæksiden. Desuden har dækket kølefinner på siden og polyester-karkassetråde, så man kan køre videre trods punktering.
Den slags dæk kaldes populært run-flat og har været på markedet i mere end 30 år. De er traditionelt set baseret på meget stærke og relativt tykke dæksider, der har givet udfordringer i forhold til både støj og komfort.
– Normalt er det varmeudvikling, der får et dæk til at nedbrydes. Hvis man punkterer, vil dækket falde sammen og varmeudviklingen være massiv. Den nyudviklede gummi i Bridgestone DriveGuard er mere modstandsdygtig over for høje temperaturer. Det betyder, at dækket kan udføres med tyndere dæksider end normalt, og det giver mindre støj og bedre komfort, fortæller Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone Danmark, der forklarer, at man kan køre videre med punkteret DriveGuard med 80 km/t i 80 km.
Han påpeger, at dækket giver en generelt forhøjet trafiksikkerhed, både fordi bilisterne bevarer kontrollen over bilen, hvis de punkterer, og fordi de slipper for at skifte dæk i vejsiden, noget der kan føre til farlige situationer. Bilisterne undgår at køre rundt med et reservehjul – bilen bliver knap så tung, og der bliver frigivet plads i bagagerummet. Og sidst, men ikke mindst, er DriveGuard-dækket fuldt genanvendeligt.