Gammelt brød fra en række butikker i Salling Group får et nyt liv. Sammen med bryggeriet BRØL og FoodRemade, som arbejder med cirkulær genanvendelse af fødevarer, lancerer detailgiganten to nye typer øl.
Øllene sælges i to varianter under navnet “Upcycled”, henholdsvis som hvedeøl og IPA. Målet er at brygge op mod 170.000 dåser, der hver indeholder en halv liter (44cl) øl, hvoraf maltindholdet suppleres af godt 6.000 kilo brød fra Salling Group.
Brødresterne bliver, populært sagt, revet i stykker af FoodRemade, og sendes videre til bryggeriet, der anvender dem som delvis erstatning for malt. Begge øl indeholder hvad der svarer til to skiver overskudsbrød. Holder produktionen stik, vil bryggeriet have anvendt 6.000 kilo overskudsbrød.
– Over de sidste syv år har vi udviklet og skabt et cirkulært bryggeri, udsprunget af nysgerrighed og med smagen som nordstjerne. BRØL er opstået i samspil med Københavns restaurant- og barscene og med deres uvurderlige feedback og støtte, ser vi nu hvordan upcyclede føde- og drikkevare og den cirkulære livsstil udbredes og bliver mainstream, og med det nye partnerskab håber vi at kunne udbrede kendskabet og inspirere mennesker i hele landet, siger Saimon Skurichin, grundlægger og administrerende direktør hos BRØL.
De nye øl er en kamp mod madspild. Hos Salling har man for længst erkendt, at kædens madspild aldrig kan bringes ned på nul, men fremfor at tage kampen alene, kan man arbejde sammen med andre for at forhindre så meget madspild som muligt. Og en af vejene er at få brugt det mad, som ikke kan sælges, til andre formål.
– Nu har vi de første to øl på hylderne og er spændt på kundernes modtagelse, siger Bo Klostergaard, kategorichef i Salling Group med ansvar for bl.a. drikkevarer.
Kilde: Salling Group