Brint bliver set som en stor, kommende teknologi, men er i øjeblikket lidt i “høne eller ægget” situation. Ingen køber fx brintbiler, for der er ingen stationer, og der er ingen stationer, for der ingen brintbiler. Men nu bliver der satset. I Fredericia er en række selskaber i gang med at bygge en grøn brint-fabrik. HySynergy – som projektet hedder – kommer til at være Europas største grønne brintfabrik med en produktion på otte ton brint om dagen. Det svarer til brintforbruget i 16.000 brintbiler eller 500 brintbusser.
– Fordelen ved brint er, at vi allerede ved det virker. Det er en afprøvet teknologi, og det HySynergy-projektet gør her, er at opskalere kapaciteten, siger Jacob Krogsgaard, der er direktør i Everfuel, der er ledende partner i projektet. Det er da også planen, at fabrikken skal udvides fra de 8 tons brint til 40 tons dagligt inden for en kortere årrække.
Fabrikken skal bygges ved Shells raffinaderi i Fredericia, og her er der allerede gang i planerne: Områdets elforsyning, TREFOR El-net, satser på at bygge en helt ny transformerstation med det formål at forsyne brintfabrikken med fleksibelt produceret grøn strøm, f.eks. fra danske vindmøller.
– Det er et stort projekt, og en fabrik af den kaliber kan aftage en utrolig mængde strøm. Det skal elnettet kunne udnytte, så derfor har vi besluttet at bygge en ekstra transformerstation til HySynergy-projektet, siger Per Sørensen, der er elforsyningschef i TREFOR El-net.
Brintfabrikkens første fase er på 20 MW el, og det betyder, at TREFOR El-net skal have de store værktøjer frem:
– Vi vil etablere en ny 60/10 kV-station til første fase af brintfabrikken. En station af den størrelse ville kunne forsyne op mod 20.000 almindelige husstande, forklarer Per Sørensen.
Hvis alle tilladelser og godkendelser falder på plads forventes brintproduktionen at gå i gang allerede i 2022, og da Shell allerede bruger brint i sin eksisterende produktion vil brintfabrikken blive nyttig fra allerførste dag, og indgå som et grønt tiltag i transporten.
Helt konkret vil anlægget producere brint og varme ud fra vand og overskydende strøm fra vindmøller og på den måde fra dag 1 bidrage både til reduktionen af CO2, og til at overproduktionen af strøm fra vindmøller ikke går til spilde.
Byggeri af fabrikken forventes igangsat i løbet af sommeren 2021.