Umiddelbart kan det være svært at være imponeret over, at det er lykkedes at producere 69 megajoule. Det er kan omsættes til cirka 150 km i en elbil. Men når det kommer fra et fusionsenergieksperiment er det intet mindre end en verdensrekord.
Oven i det skal man lægge, at der kun blev anvendt 0,2 milligram brændsel på at opnå det.
Eksperimentet er foregået på faciliteten Joint European Torus (JET) i Oxford i England som en del af det europæiske konsortium for fusionsforskning, EUROfusion, som DTU er en del af. Den hidtidige rekord på 59 MJ opnåede forskerne på JET i 2021, men inden da tog det 25 år at slå rekorden – og nu har forskerne på blot to år kunnet producere mere energi end nogensinde før.
– Det viser, at vi er på rette vej mod pålidelig fusionsenergi, for nu har vi gentagne gange kunnet vise, at eksperimentet virker og producerer mere og mere energi, siger Søren Bang Korsholm, seniorforsker på DTU. Flere af DTU’s forskere har været med til at planlægge og analysere eksperimentet på JET.
JET er verdens største og kraftigste fusionsreaktor, en såkaldt tokamak, som bruger kraftige magnetfelter til at holde på et plasma, mens man varmer det op til over 10 gange solens kernetemperatur. I eksperimentet har forskerne brugt brint-isotoperne deuterium og tritium som brændsel, der producerer helium og store mængder energi, når de smelter sammen.
Selv om der stadig er lang vej til, at fusionsenergi kan levere ren energi i ubegrænsede mængder, så er den nye verdensrekord et betydeligt skridt på vejen.
– Det er den samme brændstoftype og teknologi, som kommercielle fusionskraftværker forventes at bruge og derfor er resultatet vigtigt, siger Søren Bang Korsholm.
Kilde: DTU