PowerCo, et datterselskab til bilproducenten VW, har sammen med den tyske specialistvirksomhed inden for trykkerimaskiner, Koenig & Bauer AG, udviklet en ny metode i forbindelse med elektrodeproduktionen til brug i elbilsbatterier, hvor man kan skære en meget energitung proces væk.
Det handle om såkaldt tørbelægning-procedure, hvor man presser pulverbasismaterialerne direkte på – lidt på samme måde som ved en trykningsproces.
Elektroderne (katode og anode) er det centrale element i battericellen, som definerer energitætheden og batteriets effekt. I moderne industriel elektrodeproduktion blandes batterimaterialerne med additiver og flydende opløsningsmidler til en slags slam. Efterfølgende bliver de coatet på folier af kobber eller aluminium og derefter tørret og presset.
Vurderingen er, at man ved den nye metode kan spare 30 procent af den energi, som anvendes til batteriproduktionen.
Derudover gør den nye metode, at det ikke længere er nødvendigt at anvende kemiske opløsningsmidler, som kræver en møjsommelig proces i forbindelse med genbrug og medfølgende høje energiomkostninger i silolignende tårne uden for fabrikkerne.
Ydermere vil man heller ikke have nær sammen pladsbehov. Her forventer man at kunne skære 15 procent ned på pladsen.
Metoden er dog ikke lige på trapperne. Først i slutningen af næste år vil det være muligt at flytte den væk fra udviklingsafdelingen, og den egentlige produktion er planlagt til at begynde 2026/27.
Kilde: VW